One week before Panama - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu One week before Panama - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

One week before Panama

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg

20 Mei 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hey allemaal!

Omdat ik volgende week een week weg ben en waarschijnlijk slecht te bereiken, even een update!

Ik ben een beetje vergeten wat ik allemaal gedaan heb deze week. Ik vergeet constant welke dag het is, omdat ik voor de meeste tijd 's nachts werk, en een paar uurtjes er voor slaap en erna. Daardoor lijkt het alsof de dag uit 2 dagen bestaat.

Vrijdag nacht heb ik voor de eerste keer een Hawksbill van dichtbij gezien! Het andere team had haar als eerst gevonden, dus ik heb er helaas niet mee kunnen werken, maar gelukkig wel even kunnen kijken. Ze miste haar rechter achter flipper, waardoor ze een hele kleine eikamer gegraven had. De eikamer lag helemaal vol met eieren, tot bovenin de kamer. Niet erg handig en helaas waren de eieren de volgende dag ook opgegeten door honden :(

Zaterdagnacht had ik sinds lange tijd wel weer met een Leatherback kunnen werken. Wat het nog leuker maakte was, dat dit dezelfde Leatherback was die ik een paar weken geleden mijn eerste tag heb gegeven! Je verwacht niet echt dat je exact dezelfde schildpad ooit nog gaat zien, dus ik vond dit wel erg bijzonder.

Het is nu een stuk rustiger op het kamp nu de Shawnee people weg zijn. Zondag en vandaag zijn twee goeie vrienden die ik hier gemaakt heb weggegaan.. erg jammer maar je leert ook snel nieuwe mensen kennen.

Afgelopen week hebben we onze eerste excavations gehad! Dat wil zeggen dat een nest klaar is om uit te komen, en we na een aantal dagen na de 'uitgerekende datum' het nest opgraven om te kijken hoeveel eieren uitgekomen zijn en hoeveel niet. Helaas was het nest succes van het eerste nest niet erg groot. Ongeveer 5 of 6 eitjes waren succesvol uitgekomen, en de rest was allemaal dood. Ook al is het erg triest, toch kun je dit verwachten. Het nestsucces van Leatherbacks is 40%, niet erg hoog dus. Ook was het erg bijzonder om te zien in welk stadium de schildpadjes gestorven waren. In dit nest hebben we alle stadia gezien, van geen embryo tot een bijna volledig volgroeit schildpadje. De dag erna hebben we nog 2 excavations gehad, waarvan een nest helaas gedeeltelijk gepredeert was door honden, maar ook een hoop schildpadjes succesvol uit het nest gekomen zijn. Het andere nest was helaas helemaal dood, waarschijnlijk omdat de zee in het begin van de ontwikkeling over het nest is gegaan. Alle eitjes waren namelijk in een heel vroeg stadium dood gegaan. Hopelijk gaan we komende week wat meer succesvollere nesten opgraven!

Helaas is mijn telefoon kapot gegaan, dus ik kan niet meer sms'en of whatsappen. Ik heb nu Lindy's reserve telefoon, maar mijn sim kaartje past daar niet in. Charlotte is nu in San José om te kijken of ze zo een houdertje hebben waardoor mijn micro sim wel in een oudere gsm past. Hopelijk werkt het.

Zondag vertrekken we naar San José waar we een nacht overnachten. De volgende ochtend vertrekken we met een georganiseerde busreis naar Bocas del Torro, Panama. We hebben nog geen hotel in Bocas, want niemand reageert op onze reserveringen. Hopelijk vinden we snel wat. Ik hoop dat we een beetje in contact kunnen blijven nu mijn telefoon kapot is :(

Dikke poen Naomi <3

  • 20 Mei 2014 - 18:44

    Bwrenniej:

    Hey muis,
    Heel erg rot van je gsm zeg:( Maar ook via het Internet houden we cintact. Op de terugreis is een gsm wel handig...
    Leuk zeg dat je hetzelfde schilpad terug hebt gezien! En nu ze uitkomen lijkt me erg leuk om dat hele proces mee te maken en te ondersteunen:D daarvoor ben je daar natuurlijk. Jammer dat de mensen niet lang blijven en er eem komen en gaan is. Je leert zo wel veel mensen kennen.

    Ik heb het idee dat je het erg naar je zin hebt en leuke mensen om je heen hebt. Heel heel veel plezier nog! En kom goed aan in Panama bem voorzichtig he!! Vertrouw maar niemand; trust must be earned

    Fijne vakantie lieve zus! Ik ben blij als je terug bent! Xxx

  • 21 Mei 2014 - 13:19

    Kelly (Kiwi):

    Haai Naomi,

    Die schildpad wat je zelf getagd hebt wilde je vast weer een bezoekje brengen :) Hieruit begrijp ik dus wel dat een schildpad snel achter elkaar meerdere eiernesten legt? Bijzonder! En denk maar zo, uit (bijna) ieder nest komen wel een paar succesvolle schildpadjes tot stand!

    Jammer dat vrienden weggaan, hopelijk komen er nog veel leuke mensen op je pad.

    Hopelijk werkt je leen telefoon straks goed, erg rot dat je nu niet met het thuisfront kunt appen :(

    Heel veel plezier op vakantie! Nieuwe avonturen!

    xxx Martijn, Kelly, Collin en een pootje van Lilo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 3224

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: