Working my first Leatherback! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu Working my first Leatherback! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

Working my first Leatherback!

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg

08 April 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hola!

Zoals jullie waarschijnlijk op facebook al gezien hebben heb ik twee dagen geleden met mijn eerste Leatherback gewerkt. In een woord: FANTASTICH! Echt, het is ongelofelijk hoe groot ze zijn en ze zien er echt prehistorisch uit.
We kwamen haar tegen toen ze net haar bodypit aan het graven was (De bodypit is een soort kuil die ze graven waarin ze lekker comfortabel liggen). Perfect! Nu konden we het hele ritueel mee maken, van eikamer graven tot terug gaan naar de zee. Omdat ik de eieren moest tellen kon ik al heel vroeg dicht bij haar in de buurt komen en heb ik precies gezien hoe ze haar eikamer graaft. Nooit gedacht dat een gat graven zo indrukwekkend kon zijn. Ondanks dat ze enorme flippers hebben, kunnen ze een perfect rond gat graven van ongeveer een halve meter diep. Zo ontzettend indrukwekkend hoe ze hun flipper 'opvouwen', in de eikamer steken en dan met de flipper perfect een soort van schep maken die het zand uitgraaft en erna heel gracieus het zand naast de eikamer neerlegt. Het klinkt misschien niet zo indrukwekkend, maar het is echt geweldig om te zien.
Na ongeveer 15-20 graven was ze klaar voor het leggen, en voor dat ik het wist lagen er al 6 eieren in het nest. De eieren zijn vrij groot, ongeveer zo groot als je handpalm. Ik heb mijn hand onder de cloaca gehouden om zo elk ei te kunnen voelen vallen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want ze floepen er soms met wel 6 tegenlijk uit.
Na ongeveer 10 minuten had ze 92 bevruchte eieren gelegd en 20 eitjes zonder dooier. Ik heb dus 92 potentiele mini Leatherbackjes ter wereld geholpen! Daarna hebben we de body measures en de body check gedaan. Toen alles verzameld was zijn we een stukje verderop in het zand gaan zitten om haar in alle rust haar nest te laten verbergen. Na ongeveer een half uur was ze klaar en ging ze terug naar de zee. En hoe! Ze kwam recht op ons af! We bleven muisstil zitten en serieus 1 cm voor onze voeten draaide ze en ging ze recht langs ons af naar zee. Haar flippers gingen zelfs over mijn voeten heen. Ik kneep hem wel even, want als je iets niet wil is het een Leatherback op je voeten haha! Dit was echt het mooiste moment ever. We hadden goed maanlicht, dus je zag haar heel goed, zelfs haar hoofd en ogen kon je zien. Erg bijzonder aangezien we tijdens het werken met haar zo min mogelijk licht gebruiken, niet voor het hoofd lopen of staan en daardoor dus zelden echt het hoofd kunnen zien. Een moment om nooit te vergeten!

Afgelopen nacht was ook een bijzondere nacht. Twee half moon tracks gezien van Green turtle's tegengekomen (Half moon is wanneer ze aan land komen, zich bedenken en zonder te nesten terug te zee in gaan). Toen we net na onze pauze terug liepen zagen we opnieuw tracks. Het was een Green, maar helaas ging ze weer terug naar zee, ook weer zonder te nesten. Een beetje teleurgesteld liepen we weer verder waarna we gelijk weer een donkere vlek in het water zagen. We hebben ons in het zand gezet om te kijken of de vlek bewoog, lastig te zien met het water dat op en neer gaat. Opeens was de vlek weg, zonder dat we zagen waar na toe. Een stukje verderop zagen we zand bewegen, YEAH weer eentje! Het was weer een green. Maar helaas, besloot ook zij (of het was dezelfde) om toch een ander plekje uit te zoeken om te nesten. Dezelfde avond heeft het andere team wel nog een Leatherback kunnen doen en hebben ook zij nog een nieuwe half moon gezien. Een drukke schildpadden avond dus.

Gister hebben we voor het eerst de beach clean gedaan. Het was STIK heet. We hebben 2/8 van een mijl schoongemaakt, waar we 5 grote vuilniszakken vol met rotzooi hebben verzameld (2/8 mijl is ongeveer 400 meter). En dit was nog een redelijk schoon stuk strand. Het strand is erg vervuild, er spoelt ontzettend veel rotzooi aan.

Vandaag is ook weer een ontzettend warme dag. We hebben gepland om naar Tortuguero te gaan, maar misschien gaan we toch maar zwemmen. We zullen zien hoe het loopt!

  • 08 April 2014 - 20:38

    BwreNNiej:

    Wouw wouw wouwwww!!:D Wat mooi en geweldig beschreven!!! ECHT ik wist het al idd... maar door dit verslag komt het helemaal tot leven! 'Half moon' wist ik idd nog niet... hopelijk komen ze terug als jullir net weer aan het lopen zijn. En wat een geluk ook nog volle maan! Oh Naomi, ik wou dat ik erbij was geweest....
    Blijf alsjeblieft zoveel leuke en gedetailleerde verslagen schrijven:)) geweldig, kunnen we toch een beetje inleven. Want voor ons is het denk ik best moeilijk... 'Naomi in the middle of the jungle' 'snachts kulometers over n strand lopen en daar Mega grote schilpadden zien jomen en die helpen bevallen' dan s nachts terug haar boomhut in, en kaaimannen op weg naar de wc tegen komen en s morgens gewekt worden door brulapen :-x ☆Geloof dat ik droom☆ haha.

    Keep up the good work:)) Ik hoop dat er zo nog vele nachten mogen volgen:D

    Liefs en doe voorzichtig

  • 08 April 2014 - 23:20

    Josephine:

    Sjiek mup!
    Mooi beschreven. Hopelijk krijg je nog meer van die mooie ervaringen.

    veel plezier!!!

    Kussiesxxxx

  • 09 April 2014 - 09:40

    Tonia:

    Hoi Lieve Naomi.
    Wat een mooi verhaal , vond het erg leuk om te lezen geweldig dat je zo,n mooie dingen meemaakt en ziet . Ik verheug me al op je volgende verhaal . Doe voorzichtig en dikke poen van mam xxxxxxxxx

  • 09 April 2014 - 13:58

    Oma:

    Hallo super kleinkind wat heb je een mooi verslag gemaakt ,geweldig.Ik vlnd het heel fijn,dat je het leuk hebt.veel liefs van oma en opa

  • 09 April 2014 - 18:23

    Ine:



  • 09 April 2014 - 18:34

    Ine:

    Hoi. Naomi
    Wat heb je alweer een super interessant en mooi verslag geschreven.heel erg leuk om te lezen wat onze stoere avontuurlijke nicht allemaal meemaakt.
    ik verheug me al op het volgende.
    Groetjes van ine math en bjorn

  • 11 April 2014 - 19:55

    Kelly (Kiwi):

    Hee Naomi,
    Zo sjiek om je verhalen te lezen, je kunt je echt inleven in hoe het daar is. Ik kijk uit naar de nieuwe verhalen! Geniet er nog van!
    xxx Kelly en Collin :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 3232

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: