Tagging Turtles! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu Tagging Turtles! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

Tagging Turtles!

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg

26 April 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hallo allemaal!

Deze week zijn weer een hoop nieuwe dingen gebeurt! Jullie hebben het vast al op facebook gelezen, maar vanaf afgelopen week ben ik begonnen met het leiden van mijn eigen teams.
De eerste keer met mijn eigen team, en gelijk een Leatherback! Alles ging zo goed! We kwamen haar tegen toen ze haar eikamer aan het graven was. Perfect dus en we hebben alle data netjes verzameld. Dit keer was Jaime er nog bij, zij had al eerder een schildpad getagged, dus ik voelde me op mijn gemak en wist dat als ik haar zou moeten taggen, Jaime me zou kunnen helpen. Deze Leatherback was al getagged, dus we hebben niets hoeven doen.
De tweede nacht dat ik mijn eigen team had, was ik echt op mezelf aangewezen betreft het taggen. Na nog geen 10 minuten lopen zagen we al sporen in het zand. Weer een Leatherback, alleen was ze net klaar met leggen en was ze haar eikamer aan het dichtgooien met zand. Ik heb haar eerst gechecked voor tags, en was erg opgelucht dat ze tags had. Maar toen ik beter keek zag ik dat de linker tag helemaal overwoekerd was met wild vlees en we het tagnummer niet meer konden lezen. Shit dacht ik! Niemand hier om me te helpen en ik moest niet alleen taggen maar ook de tag eruit halen! Stresssss… Ik had nog nooit eerder gezien hoe getagged werd, en alleen op karton geoefend.
Uiteindelijk heb ik het gedaan en het ging super! Het was even wringen om de tag uit het ingegroeide deel te krijgen. Zeker wanneer je kilo’s zand over je heen gegooid krijgt en zand in je ogen hebt. Maar uiteindelijk is ze terug gegaan naar de zee met twee tags, een links en een rechts! Ik was ontzettend opgelucht dat alles goed was gegaan!
Een paar dagen later heb ik het nog een keer gedaan, bij een andere Leatherback. Het begint nu wel goed te voelen en heb er nu vertrouwen in dat het me alle andere keren ook goed gaat lukken!
Vanochtend hadden we een hele invasie van army ants in onze rancho (De ‘boomhut’). De muren, bedden, plankjes en grond zat helemaal onder de mieren! Wat was ik blij met mijn klamboe! (met dank aan Kim). Grappig aan de army ants is dat ze gewoon op doortocht zijn, dus een uur later was er geen mier meer te zien. Luuk had het niet in de gaten en lag nog in bed toen zijn kamer geterroriseerd werd. Hij was gebeten in zijn lip! Het was erg grappig om te zien, zijn lip was helemaal opgezwollen :P.
Vorige week zaterdag hebben we een hoop hulp gekregen voor onze beach clean. Een groep middelbare scholieren uit de VS was op schoolreisje in hotel Vista. Nadat ze een educatieve middag gehad hadden met presentaties over zeeschildpadden en de praktische training gekregen hebben die wij ook hebben gehad, hebben we zeker 30 mensen weten te verzamelen die ons geholpen hebben met onze beach clean! Fantastich! We hebben die middag 600 meter kunnen schoonmaken, waar we 57 kilo onbruikbare rotzooi en ongeveer 5 kilo recyclebare flessen hebben verzameld! Helaas nemen ze in Tortuguero geen strandafval aan als recycable, dus we zijn zelf aangewezen op het recyclen. Daarom verzamelen we alleen de in goede staat zijnde plastic flessen als ‘recycable’. Van die 57 kilo rotzooi was het merendeel ook plastic. Morgen gaan ik en Lindy een presentatie geven over de gevolgen van zoveel plastic in de oceaan en de giftige stoffen die hierdoor in onze eigen voedselketen terecht komen. Spread the word, en gebruik zo min mogelijk plastic want het komt hoe dan ook ooit terecht in de oceaan..
Vandaag zijn de mensen van de kustwacht gearriveerd. Dat betekend een man of 6 gewapende mannen (met super grote geweren) die hier rondlopen en mee gaan op night patrol. Ze zijn hier voornamelijk voor drugsgerelateerde zaken, aangezien hier veel drugs gedeald en gerunned wordt. Ook helpt het natuurlijk de stropers af te schrikken.
We hebben nu ook een nieuwe vrijwilligster. Sandy.. en Sandy is maar liefst 78 jaar oud en wordt zondag 79 jaar! Ongelofelijk..
Twee dagen geleden heeft ze haar eerste night patrol gelopen.. Ze heeft het welliswaar helemaal uitgelopen.. maar in plaats van 3 uur om op en neer te lopen.. hebben ze er 5 uur over gedaan. Ik vindt het fantastisch dat iemand van die leeftijd dat nog kan en wil doen, maar het is wel een beetje onverantwoordelijk en gevaarlijk aangezien ze niets ziet in het donker en ontzettend vaak struikelt en valt. We zullen zien hoe het verder afloopt met onze Sandy haha!
Geniet van jullie eerste Koningsnacht en dag en tot het volgende verslag!
Kusjes uit Costa Rica




  • 26 April 2014 - 06:59

    Bwrenniej:

    Hey muis! Wat n leuk verslag weer. Heerlijk om te lezen. Wat goed van je zeg al helemaal alleen patrol leader en zelf alles te moeten doen. Lijkt me toch n beetje eng bij zo'n grote beesten en ook nog eens in het donker. Super zeg!
    Ik zag de army ants al lopen door jullie hut.. hahaha. Geweldig op doortocht haha. Heeft de doortocht over luuk plaatsgevonden:p
    Veel plezier nog! En ik vind het goed van sandy, maar hoopt dat ze niey meer mee gaat lopen;) haha voor iedereen gevaarlijker.
    Gisteren waren de muizen precies een half jaar! Gaat snel.
    Tot over n paar weken; ik verheug me eral op!

    Xxxxxx



  • 26 April 2014 - 17:55

    Frank:

    Oeh de sjillies zijn sneller dan Sandy :P

  • 27 April 2014 - 12:51

    Kelly (Kiwi):

    Wat sjiek dat je dat nu allemaal zelf kunt, en dat je er ook vertrouwen in hebt.
    Het afval van het strand opruimen is ook een hendig goede actie, ik hou wel van opruimen!
    Wij hadden ook mieren in de bijkeuken, maar ik geloof dat ik liever gewone mieren heb dan army ants :P
    Ik wilde eerst helemaal geen mieren, maar als het dan toch moet dan doe mij maar de huis tuin en keuken mieren ;)
    Geniet er van!
    xxx van ons

  • 28 April 2014 - 11:48

    Kim:

    Heeeeyyy lieve muppie,

    weer zo een leuk verslag van je !:) ik vind het altijd heel erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. zo heb ik toch het gevoel dat je een beetje hier bent. Ben trots op je dat je dit allemaal doet. En super dat je de schildpadden zo goed kan taggen, als je terug bent dan kunnen we je niet bijhouden met het wandelen. ik kan niet wachten tot je weer fijn bij ons bent! Amuzeer je en werk ze vooral lieve muppie.

    Liefs en knuffels
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



  • 02 Mei 2014 - 14:28

    Tonia:

    Hoi Naomi , wat een mooi verslag Het is altijd leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ook goed van je dat je de schilpadden goed kunt taggen zouw ik niet durven , lijkt me wel super
    Om dat te kunnen doen . Groetjes lieve muppie en tot gauw .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 3225

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: