Tortuguero y las primeras tortugas! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu Tortuguero y las primeras tortugas! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

Tortuguero y las primeras tortugas!

Blijf op de hoogte en volg

24 Maart 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Haaai

Gister ben ik voor het eerst naar Tortuguero geweest. Om daar te komen moeten we eerst met de boot het kanaal oversteken en dan verder lopen naar San Fransisco (ongeveer 20 min lopen). San Franscisco is een groot dorp. De mensen wonen er in zelf gebouwde hutjes en elke familie heeft een paar hondjes rond lopen. In San Fran kun je ook de boot nemen naar Tortuguero. We waren rond 1 uur bij de halte en om 3 uur hadden we nog altijd geen boot gezien. Toen sprak ons een man aan die ons voor een redelijke prijs wilde brengen, dus dat hebben we maar gedaan. Het duurt ongeveer een half uur met een motorboot om in Tortuguero te komen.
Tortuguero is erg toeristisch, voor het eerst in lange tijd zag ik weer een hoop mensen bij elkaar, met camera's vast en souvenirswinkeltjes. Dit voelde echt een beetje als vakantie. Ik heb wat geld gepind (dit kan alleen in een winkeltje, waar je moet vragen of je kan bijpinnen) en ik heb nieuwe shampoo en conditioner gekocht, dus ik kan weer gerust mijn haren wassen zonder zuinig te zijn haha. Daarna zijn we met een paar man gaan uiteten in een heel leuk restaurantje, met uitzicht over het kanaal. Ik heb een pizza gehad. Het was niet de beste pizza ooit, maar goed genoeg om de rijst en bonen te vervangen.
De terugweg van Tortuguero naar het station was iets spannender dan de heenweg. Onze 'taxi' die ons heen gebracht had, was nergens meer te bekennen.. En de enige taxi's die er stonden hadden kleine motorbootjes. Er zat niks anders op, dan ons op te splitsen en met in elk motorbootje met 5 man te gaan zitten. Het gewicht was niet goed verdeeld, dus het bootje stond in eerste instantie al op kantelen. Toen we eindelijk goed verdeeld zaten gingen we dan eindelijk met 1km per uur vooruit haha! De motor was een paar keer uitgevallen, iets waar je het toch wel benauwd van krijgt als je in de middle of nowhere, in het donker op een kanaal in Costa Rica zit! Maar, na ruim 45 min waren we dan eindelijk weer veilig thuis.

De turtle test heb ik gehaald, en gisternacht was mijn eerste nacht als practise patrol leader, samen met Jaime. Wij liepen dus met z'n tweeën voorop en achter ons liep de echte Patrol Leader en nog een ander teamlid. Het was een donkere nacht en je zag geen hand voor ogen, maar na ongeveer een half uur lopen zag ik iets in het zand wat ik nog niet eerder gezien had. Twee hele duidelijke donkere strepen in het zand, die helemaal recht naar boven liepen. Ongelofelijk, dat je in die totale duisternis dit toch kan zien. De PL (Patrol Leader) is voorzichtig gaan kijken en vertelde ons dat het een Green Turtle was, die net haar eikamer aan het graven was. Geweldig! Net op tijd dus om de eieren te tellen en onze data te verzamelen! Ik heb de hele tijd, tijdens de ovipositie bij het nest gezeten om het meetlint vast te houden terwijl een ander meisje naast me de eieren aan het tellen was. Na ongeveer 10 minuten waren er 89 eieren gelegd, en begon ze haar nest dicht te maken. Echt ongelofelijk met wat voor een kracht ze het zand optillen en over het nest heen gooien! Tijdens het dichtmaken van het nest, hebben we haar gechecked voor tags. Ze bleek er geen te hebben en Laura (de PL) heeft haar twee taggs gegeven. Na het taggen heb ik haar mogen opmeten. Makkelijker gezegd dan gedaan haha! Zeeschildpadden doen niet alleen hun nest dichtmaken, ze proberen het ook te verbergen. Dus toen ik begon met meten, begon zij met het verbergen van haar nest. Dat betekend dat zowel de voor en achter flippers als een malle zand beginnen rond te gooien. Tussen deze bewegingen door heb ik 3 keer haar minimale schild lengte en 3 keer haar maximale schild breedte gemeten. We meten drie keer omdat je makkelijk fout zit, met al die bewegingen en al het zand dat op het schild terecht komt. Ze had een schild van 101 cm lang en 98 cm breed. Daarna is nog een bodycheck gedaan, waarbij gekeken wordt naar eventuele wonden of ziektes. Ze bleek helemaal in orde. Het bleek nog een zeer jong vrouwtje te zijn, aangezien ze helemaal gaaf was en haar 'mating marks' (De mannetjes haken zich met hun klauwen vast onder het schild van het vrouwtje) nauwelijks zichtbaar waren. Daarna begon ze weer terug te gaan naar de zee, en 5 min later was ze helemaal weg. We hebben het nest + de sporen gecaumoufleerd door er met stokken de sporen weg te vegen en zeewier over het nest te gooien. Dit om stropers het niet zo gemakkelijk te maken de nesten te vinden.
Onze avond kon niet meer stuk! Na 3 weken geen schildpadden te zien, en elke avond 20 km over het strand te lopen, hadden we eindelijk onze eerste schildpad. Maaaar... we waren nog een uur verder en opnieuw zag ik twee hele donkere strepen in het zand! Dit keer waren ze veel verder van elkaar, maar het was duidelijk een schildpadden spoor. Laura ging weer kijken en toen ze terug kwam vertelde ze ons dat het een LEATHERBACK was! OMG, super! Een Leatherback! Hier kwamen we voor. Het op 3 krokodillensoorten na, grootste levende reptiel op aarde!
Helaas was ze al bezig met haar nest te verbergen, dus we hebben geen kans gehad de eieren te tellen. Ze bleek taggs gehad te hebben, maar deze verloren te zijn ( Je kan de oude gaten zien waar de taggs gezeten hebben). Net toen Laura haar wilde taggen begon ze terug te gaan naar de zee, dus is er besloten haar niet te taggen. Ipv daarvan hebben we haar op de weg terug naar zee, goed bekeken. Het is niet te beschrijven hoe ongelofelijk groot ze was, echt heel indrukwekkend. Flippers van zeker een meter lang, en het hoofd was echt huge!
Dit was de nacht, waar we zolang op gehoopt hadden. Twee schildpadden, waarvan 1 Leatherback. Het is zwaar werk, maar zodra je eenmaal gezien hebt waar je het voor doet, is het het allemaal dubbel en dwars waard! Hopelijk hebben we vannacht weer zo een vruchtbare nacht!


  • 24 Maart 2014 - 16:06

    Peter:

    Hoi Naomi,

    Gefeliciteerd met het behalen van je practise patrol leadership. Het is helemaal te gek dat je deze schildpadden nu met je eigen ogen kunt zien in hun natuurlijke leefomgeving.
    Het zal wel een indrukwekkend gebeuren zijn.
    Gelukkig zie je nu na al dat harde werken resultaat.
    Leuk dat je nu ook kennis leert maken met het stadje Tortuguero zelf en de mensen die er wonen.
    Het zal er beslist heel anders zijn dan hier in ons eigen Berg.
    Geniet er maar lekker van.

    Groetjes,
    Pap Xxxxxx





  • 24 Maart 2014 - 16:51

    Kelly (Kiwi):

    Wauwwwwwww supersjiek!

    Ik kon echt helemaal meeleven in je verhaal...

    Geniet ervan!

    xxx van osn

  • 24 Maart 2014 - 17:22

    Bwrenniejpowerrr:

    Wouwwwwwww!! Dit is het sjiekste reisverslag!!! Ik zag me al naast je zitten in het donker in het zand die sjilie zitten te bekijken! Wat ongelofelijk sjiek wat een ervaring. Dit maken maar weinig mensen mee in hun leven weet je dat!:D Superdesuper ik hoop dat je er nog meer gaat zien en hoop niet dat er trieste dingen gebeuren met die k^^ stropers. Oooh ennn... echt fijn dat je weer shampoo en cremespoeling hebt:D Ik weet hoe vervelend dat is haha. Lieve Naomi, geniet ervan:) Ik mis je xxx

  • 24 Maart 2014 - 19:52

    Tonia:

    Hoi
    Naomi wat een mooie belevenis zoiets wouw ik ook wel meemaken .geniet er maar lekker van .
    Ik hoop dat je nog vele leuke dingen ziet .groetjes mam xxxxx

  • 25 Maart 2014 - 19:10

    Ine:

    Hoi naomi

    Hier een berichtje van je tante ine uit Heerlen
    Ik vind je verslagen altijd boeiend om te lezen,
    Erg interessant om te lezen wat jij daar allemaal doet. Nog veel plezier en veel succes., met de schilpadden. Vele groetjes van ine en ook van math en bjorn

  • 25 Maart 2014 - 21:02

    Jose En Jef:

    Dat was een hele goede beslissing om naar zo een ver land te gaan wat je meemaakt is geweldig wees maar voorzichtig veel liefs van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 3233

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: