Time flies - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hi

Ik kan het zelf niet geloven dat ik al 1.5 maand hier ben. De tijd vliegt!
Afgelopen week heb ik met nog een Leatherback gewerkt. Het blijft ontzettend indrukwekkend. Dit keer heb ik de bodycheck en de opmetingen gedaan. De lengte (min) van haar schild was 1.54 m en de breedte (max) was 1.11 m. Het is ook heel cool om de bodycheck te doen, want dan heb je het meeste contact met haar. Je voelt als het ware over de flippers en over het schild of je oneffenheden of tumoren etc. voelt. Deze Leatherback was helemaal gaaf, op een paar inkepingen in de flippers na.

Volgens de wet mag je niet op het strand zijn tussen 6 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends, dus wanneer wij mensen op het strand zien die veel kabaal of licht gebruiken dan vertellen we ze netjes hoe het zit. Dat ze beter niet op het strand kunnen zijn en als ze het toch doen als ze liever geen licht willen gebruiken. Afgelopen week liepen we net aan het begin van onze dienst in op een grote groep toeristen (ongeveer 20 man). Het was een middelbare school met hun twee begeleiders. Wij netjes ons verhaaltje gedaan en ze gingen gelijk terug naar hun hotel. Pas toen ze weg waren besefte we ons, dat op 5 meter afstand een Leatherback lag te graven! Het zou ons niks verbazen als op de foto's die ze genomen hebben op de achtergrond een Leatherback te zien is.
Helaas was deze Leatherback helemaal in de war. Ze was haar eikamer in de branding aan het graven, dus het gat liep constant vol water. Toen ze dat in de gaten kreeg ging ze op een andere plek graven. Helaas niet verder het strand op, maar precies in de zelfde lijn een stukje naar links. Het had totaal geen zin, ze groef compleet in het water, en het zand liep gewoon terug het gat in. Ze heeft in totaal drie 'eikamers' in de branding gegraven.. We begonnen ons zorgen te maken dat ze haar eieren uiteindelijk gewoon zou leggen aangezien ze zo uitgeput was van het vele graven. We waren ons al klaar aan het maken om de eieren op te vangen en ze in een 'kunstmatig' nest te leggen verderop op het strand. Gelukkig is het niet zover hoeven komen en is ze na haar derde gat terug gegaan naar zee, zonder te leggen.

Het regent de afgelopen tijd wat meer, wat ik totaal niet erg vindt. Als het regent daalt de temperatuur aanzienlijk, wat af en toe echt fijn is. Vooral in de ochtend als je Night patrol gehad hebt is het heerlijk als het regent. Dat is de enige tijd dat je een beetje kan uitslapen zonder je kapot te zweten in je bed. Want goed slapen is echt een luxe. Ik begin nu te wennen aan het niet in een keer door slapen, maar slapen in porties. Voor de Night patrol, afhankelijk van welke dienst, een uurtje of twee slapen en als je terug komt ook weer ongeveer 3-4 uurtjes.
Twee dagen geleden had ik dienst van 8 uur tot 2 uur, dus ik had niet kunnen slapen van te voren. Op zich niet erg, want je kan dan nog slapen van half 3 tot half 9 ofzo. Maar toen kwamen we een Leatherback tegen om tien over 1, die net begonnen was met graven. In plaats van om 2 uur waren we om 4 uur terug. Ik ben er gister de hele dag nog moe van geweest, en ben 's middags gaan slapen in de hangmatten in het hotel hier tegenover, daar is het iets koeler dan hier.

Een avond heeft het ontzettend hard geregend en echt hard gewaaid. Er zijn hier op ons kamp een paar dikke bomen omgewaaid, waardoor we niet meer over onze paden konden lopen (foto's op fb). We hebben met z'n alle hard gewerkt om het pad weer vrij te krijgen. Met machetes en bijlen zijn de enigszins dunne takken afgehakt en de dag erna hebben ze met kettingzagen de dikke stammen weggehaald. Ik had in dezelfde avond Night patrol. Wat een nacht. Het was super zwaar om tegen de wind in te lopen! Door het zachte zand en een keiharde wind tegen... Ik was helemaal kapot aan het einde. Maar de terugweg was een heel stuk beter natuurlijk, dat scheelde aanzienlijk.

Dinsdag ben ik nog even naar Tortuguero gegaan, wat koekjes gekocht en andere nutteloze dingentjes. Het is fijn om even weg te kunnen hier en wat andere mensen om je heen te zien in een bewoonde wereld haha.

Ik ben ook nog gaan kayakken, en heb capucijnapen van heeel dicht bij gezien. Het was geweldig! Ik ben met mijn kayak tussen de struiken door gegaan om lekker in de schaduw tussen de aapjes te parkeren. Ze waren aan het spelen en ravotten met elkaar op de grond en heel laag in de struiken. Ik moest erg denken aan de capucijnapen die ze bij mijn vorige stage in GaiaZOO hadden. Het gedrag leek erg veel op elkaar.
Voor de rest zie ik hier bijna dagelijks slingerapen, en zeker om de dag brulapen (al hoor ik ze elke dag). Het begint normaal te worden, maar toch is en blijft het bijzonder om als je lekker buiten zit gewoon appjes, toucans en nog veel andere mooie dingen te kunnen bekijken.

Saludos y Hasta Luego!
XXXXX


  • 18 April 2014 - 15:59

    BwreNNiej:

    Hoi muizel,

    Ik ben blij dat je een goede tijd daar hebt en zoveel mooie dingen ziet.
    Al 1,5maand... zo lang heb ik je nog niet hoeven te missen. Omdat je zo druk bezig bent gaat de tijd natuurlijk snel. En hier ook... dat scheelt. Veel plezier nog!! Tot snel! Knuffels van Ruben en Benjamin xxxx

  • 18 April 2014 - 20:17

    Annelieke:

    Hi meis leuk om te lezen!! Super gaaf, ook al zie ik hier ook in de achtertuin olifanten, giraffen of wilde zwijnen, ben nog steeds jaloers op jou haha! Geniet nog goed!!! Dikke kus

  • 20 April 2014 - 11:33

    Kelly (Kiwi):

    Echt supersjiek weer! De tijd vliegt inderdaad... Je doet echt goede dingen, daar mag je trots op zijn, geweldig! Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal :)

    Have fun! xxx van ons

  • 25 April 2014 - 16:20

    Laura:

    Super leuk :) beestjes in het wild zijn gaaf hè

  • 25 April 2014 - 17:38

    Oma:

    Yo soy oma buenos dias Hoe gaat het .wat vind je van mijn spaans, hier is het mooi weer,we kunnen buiten zitten we zijn gelukkig goed gezond, opa gaat gelukkig elke xag wandelen met oom gir heel veel liefs van ons , adios saludos y hasta luego,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 3222

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: