First working days! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu First working days! - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van na0mrd - WaarBenJij.nu

First working days!

Door: Naomi

Blijf op de hoogte en volg

08 Maart 2014 | Costa Rica, Tortuguero

Hey allemaal!

De laatste tijd zijn er een hoop problemen met internet, dus nu het werkt maar snel een reisverslag maken.

Gister heb ik voor het eerst de morning census gedaan. Dit houdt in dat je het hele transect afloopt (plus minus 5 km) om te kijken of er nieuwe nesten zijn en om de oude nesten te checken op bijvoorbeeld stropers of predaties etc. Dit wordt 's ochtends gedaan en je begint om 5:30.
Ik was erg blij dat het maar 5km, maar dit bleek toch wel tegen te vallen. De zon komt hier tussen half 6 en 6 uur al op en lopen op het zand is erg zwaar. Night census blijkt n stuk zwaarder te zijn. Bij morning census loop je 5 km door het zand, en terug loop je over een pad. Night census gaat 5 km door het zand, 5 km door het zand terug en dan nog een keertje heen en terug door het zand.

Mijn crocs, die ik speciaal gehaald had hiervoor, bleken een stuk minder comfortabel te zitten dan ik had verwacht, dus de eerste dag heb ik al 2 joekel blaren gecreeërd.
Er waren twee nesten die gechecked moesten worden, deze bleken beide in orde te zijn.
Vanochtend had ik weer morning census, en morgen vroeg weer. Hopelijk ben ik snel van mijn blaren af, dat zou een stuk comfortabeler lopen. Ik heb ook spijt dat ik geen SRL gel mee genomen heb, mijn benen en enkels zijn hartstikke stijf van het scheef lopen in het zand. Nou genoeg geklaagt! Want verder valt er hier niets te klagen. Het is echt prachtig hier, puur natuur. Ook hier wonen valt wel mee. Het is wel echt aanpassen, maar dat wat je nodig hebt is er.

Vandaag hebben we ook twee trainingen gehad, een theoretische en een praktische. Beide gingen over hoe je de data van de turtles moet verzamelen zoals nestplaats vaststellen, welke soort, hoe moet je het schildpad opmeten, hoe moet je m merken etc. Over deze dingen krijgen we volgende week een toets die we met 95% moeten halen. Als we dit gehaald hebben dan worden we 'patrol leader' d.w.z. dat je de groep leidt tijdens de census.

Ik slaap samen met Lindy in een stapelbed, en wanneer een van ons alleen al z'n dikke teen beweegt dan rammelt het hele bed haha. Het eten is trouwens heel erg lekker. We hebben twee koks die elke dag lekker voor ons koken, in de middag en in de avond. Er is altijd rijst bij en bijna altijd bonen, maar telkens is er weer iets nieuws voor erbij. Vandaag hadden we een tomaat gevult met allerlei groentes en aardappelen, heel lekker. Ook de gefrituurde banaan is echt super lekker! Voor de rest wordt het brood altijd zelf gemaakt. Beleg is hier niet echt, soms hebben we met het avondeten of lunch een eiersalade of iets anders wat je wel op je brood kan doen. Melk wordt gemaakt met poeder.

Vandaag hebben we ook voorlichting gekregen over veiligheid. Het is hier echt jungle dus je moet voorzichtig zijn met waar je loopt. Gisteravond bleek er een kaaiman op het pad te zitten. Het pad waar je 's nachts in het donker over loopt om bijvoorbeeld naar de wc te gaan. Ook kunnen er slangen zitten etc, dus altijd een lampje bij je hebben om te kijken waar je je voeten zet. Er zijn 3 veel voorkomende giftige slangen hier, hier hebben ze ons over verteld en wat we moeten doen als we gebeten zouden worden. No worries, er zijn in de afgelopen 8 jaar maar twee mensen gebeten en deze mensen werkte met deze slangen (en ze hebben het overleefd :p). Tot nu toe heb ik veel geluk wat betreft de insecten, nog geen enkele muggenbult maar dat zal vast nog wel komen.
Er zitten hier trouwens ook vuurvliegjes ( ik denk dat 't vuurvliegjes zijn). Echt super cool om te zien. Ze hebben twee lichtgevende plekjes op hun rug, die echt heel fel branden. Je kan ze niet missen als ze er zijn.

Het is hier nu 7 uur 's avonds, maar ik lig al lekker in bed. Ik heb denk ik toch nog wel last van het tijdsverschil, maar het helpt me ook wel met zo vroeg op te staan. Ik ben om 5 uur helemaal klaar wakker en fit haha!

Hopelijk werkt het internet morgen nog, zodat ik eindelijk eens kan skypen met het thuisfront.

Tot het volgende reisverslag!
xxxxxxxx

  • 08 Maart 2014 - 03:48

    Bwrenniej & Co.:

    Heyy muiziej!! Dan lig jij nu vast lekker te slapen in je boomhut! Hihi. Wel rot van het internet en de blaren. Super sjiek dat het daar zo mooi is en je al veel gezien hebt. Doe voorzichtig he! Kaaimannen op weg naar de wc zul je niet meer zo vaak in je leven gaan meemaken denk ik. Tenzij je droomt haha. Succes morgen om 05:00. Na een tijdje zal het wandelen wel steeds beter gaan. Misschien gymschoenen met sokjes? Heel veel liefs en dikke knuffels van ons hier! Mijn muisjes liggen nu lekker te slapen al van half 10 (-7 voor jou) Denk dat ze zich straks vroeg melden dus ik slaap maar even lekker verder nu;) Maar ik kon het niet laten je verslagje te lezen! Te nieuwsgierig haha.
    Slaap lekker mupje!!!!♥ xxxxxxxxxx

  • 08 Maart 2014 - 04:52

    Frank:

    Cool een aardbevingssimulatorbed! Dan blijven de enge beestjes wel weg. Wat een avontuur, enjoy!

  • 08 Maart 2014 - 04:52

    Frank:

    Cool een aardbevingssimulatorbed! Dan blijven de enge beestjes wel weg. Wat een avontuur, enjoy!

  • 08 Maart 2014 - 15:46

    Oma:

    hoi naomi,

    je zit in een hele mooie streek. ik heb de foto's gezien van waar je nu bent. het is erg mooi daar. misschien wil je nog niet meer in berg komen wonen met zoveel vrijheid. als ik zelf zon tablet heb probeer ik zelf wat te schrijven, nu doet brenda het.

    kind heel veel liefs van oma en opa. xxxxxxxxxxxx

  • 09 Maart 2014 - 08:52

    Kelly (Kiwi):

    Spannend klinkt alles, een echt avontuur! Shit van de blaren, door het zand lopen is inderdaad extra zwaar... Echt supersjiek om je verslagen te lezen en foto's te zien! Kijk nu alweer uit naar de volgende haha. Veel plezier xxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Tortuguero

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 3234

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 05 Juli 2014

Costa Rica!

Landen bezocht: